Vangrail01 Vangrail02 Vangrail03

Houten geleiderail

De opdracht van Rijkswaterstaat was een innovatieve houten geleiderail te ontwikkelen, als duurzaam alternatief voor de stalen variant. In een multidiciplinair team, met o.a. houtexperts van de TU Delft, TNO Bouw en het CLC (Centrum voor Lichtgewicht Constructies) zijn diverse concepten ontwikkeld en uitgewerkt tot een prototype.

Het ontwerp maakt gebruik van de veerkracht van hout. Doordat de constructie bij een aanrijding meebuigt, hoeven er veel minder reparaties aan uitgevoerd te worden. De geleiderail wordt gemaakt van duurzaam geproduceerd -100% FSC-gecertificeerd- hardhout. De schadelijke uitloging van zink naar bodem en oppervlaktewater wordt met dit ontwerp met tachtig tot negentig procent teruggebracht.

Na een succesvolle full-scale test op het circuit van Lelystad, mag de houten geleiderail worden toegepast langs autosnelwegen. Inmiddels heeft Wijma Kampen twee houten geleiderails in Nederland geplaatst.

Het ontwerp is onderscheiden met de publieksprijs van de Nederlandse Bouwprijs 2005.